در سایت ها و خصوصا فروگاه های اینترنتی یکی از پارامتر های مهم برای جلب اعتماد مشتریان، دارا بودن نماد اعتماد الکترونیک در سایت می باشد.

همانطور که می دانید در خرید های اینترنتی، مشتریان هیچ  شناختی از فروشندگان ندارند. به همین علت به راحتی نمی توانند به آن ها اعتماد کنند، ازین رو به معمولا خرید اینترنتی انجام نمی دهند. با توجه به این شرایط و کسب و کارهای اینترنتی ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیک توسط وزارت صنعت معدن تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) ارائه می شود، که به کاربر اطلاعاتی را شامل: نام صاحب امتیاز فروشگاه، تلفن تماس، آدرس ایمیل و آدرس پستی را نمایش می دهد. ازین رو کاربران با دیدن این موارد متوجه خواهند شد که فعالیت اینفروشگاه مجاز و کاملا قانونی می باشدو می توانند با اطمینان خاطر از محصولات یا خدمات آن ها استفاده کنند.

و در نهایت نماد اعتماد الکترونیکی مشخصه  ای می باشد به منظور اعتماد سازی کاربران در هنگام مراجعه به سایت ها و فروشگاه های اینترنتی و همچنین لوگویی است که جهت تایید صلاحیت، سازماندهی  و هویت فروشگاه های اینترنتی ارائه می شود.

ضرورت اخذ (e-nemad) ای نماد :

یکی از مهم ترین اهداف ایجاد ای نماد رسیدن به قانونمندی در دنیای مجازی و فروشگاه های اینترنتی است.که لازمه اخذ این نماد صدور پروانه کسب برای فروشگاه های اینترنتی الکترونیکی می باشد. بنابراین به دلیل اینکه اطلاعاتاین فروشگاه ها در مراجع رسمی ثبت و تحت نظارت است خریداران با اطمینان بیشتر نسبت به خرید کالا به صورت آنلاین اقدام می کنند.

در اینجا به برخی از مزایای داشتن ای نماد اشاره می کنیم:

  • اعتبار و رسمیت پیدا کردن سایت شما با وجود ای نماد
  • رعایت قوانین توسط مشتریان در انجام خرید اینترنتی
  • دریافت درگاه بانکی برای سایت های فروشگاهی
  • ایجاد حس اعتماد و اطمینان در کاربران خود از لحاظ رسمی بودن وبسایت
  • اجازه عقد قرار داد با اداره پست و داشتن سیستم تحویل در محل
  • بالا بردن امنیت خرید و امنیت مبادلات کالا
  • حفظ حریم شخصی کاربران و خود شرکت از لحاظ اطلاعات شخصی مهم مثل پسوورد ها.

شرایط در یافت و اخذ نماد اعتماد:

باید توجه داشت که برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک لازم است که سایت فروشگاهی شما توسط کارشناسان بررسی و و تایید شود و پس از طراحی سایت اولیه اقدام به ثبت نام در سامانه نماد الکترونیکی نموده و مراحل کاری را طی کنید. و یکی از الزامات دیگر برای دریافت ای نماد قبل از اقدام به قرارداد با شرکت های پرداخت الکترونیک بانکی می باشد.

مدارک مورد نیاز:

متقاضیان حقیقی:

  1. تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)
  2. تعهدنامه شخصیت حقیقی

متقاضیان حقوقی (تجاری / غیر تجاری):

  1. تصویر آگهی روزنامه رسمی
  2. تصویر اصل اساسنامه
  3. آگهی آخرین تغییرات آدرس(در صورت وجود)
  4. آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره(در صورت وجود)
  5. آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت(در صورت وجود)
  6. تعهدنامه شخصیت حقوقی
  7. تصویر پروانه / مجوز فعالیت

مراحل دریافت ای نماد(enamad)  چیست؟

  1. ابتدا وارد سایت ای نماد (enamad.ir) می شوید.
  2. یک گزینه بالای صفحه به نام درخواست نماد الکترونیک هست می زنید.
  3. تکمیل اطلاعات درخواستی را می زنید و اطلاعات مربوطه را وارد می کنید.
  4. چک لیست الزامات را در وب سایت خود باید رعایت کرده باشید.
  5. پرونده را جهت بازبینی می فرستید.

بدون داشتن ای نماد (enamad) هم می توان درگاه بانک داشت؟

بله در صورت استفاده از درگاه های واسط این امکان وجود دارد که بدون داشتن نماد اعتماد الکترونیک درگاه بانکی داشت و از خدمات مربوط به پرداخت در وب سایت استفاده کرد.

 

انواع حالت‌های نماد:

نماد دائم یک ستاره: پس از اعطای نماد موقت فرایند بررسی فروشگاه جهت دریافت نماد دائم آغاز می‌شود. اعطای نماد دائم، مستلزم احراز مجموعه‌ای از معیارهاست.

نماد دائم دو ستاره: فرایند اعطای نماد دائم دو ستاره از لحاظ معیارهای ارزیابی کاملاً مطابق با نماد اعتماد تک ستاره است. تنها تفاوت الزام فروشگاه برای نصب گواهی امنیت SSL در وب سایت فروشگاه است.

مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای آگاهی متقاضیان دریافت نماد، شاخص‌های ارزیابی تهیه کرده است که این شاخص‌ها معیار تعیین شرایط احراز در هر کدام از انواع نماد توضیح داده شده در بالاست.

چگونگی ثبت درخواست ای‌نماد

برای ثبت درخواست ای‌نماد به سایت enamad.ir وارد شوید و سپس آدرس دامنه سایت فروشگاهی خود را وارد نمایید و سپس فرم ثبت نام شامل اطلاعات و مدارک مرتبط با هویت مالک کسب و کار اینترنتی و  نیز اطلاعات مرتبط با وبسایت کسب و کار اینترنتی را تکمیل و تصویر مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید. نکته‌ای که باید برای درخواست نماد اعتماد الکترونیک بدان توجه کرد این است که باید وبسایت فروشگاهی شما فعال و در حال بهره‌ برداری باشد.

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید تعهد نامه داد؟

بله ،تعهدنامه به منظور تایید رسمی قوانین جاری کشور در زمینه تعهدات فروشگاه های اینترنتی می باشد. فرم تعهد نامه از طریق پست برای شما ارسال می شود و باید با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی،  آن را امضا کنید.

 

نظر خود را پیرامون این مقاله بیان کنید!